De plaats van cijfers in de wereld van een designer

Niet zo lang geleden had ik een discussie met een collega over infographics. Zijn stelling: ‘cijfers zijn heilig’. Cijfers, in mijn optiek, zijn slechts ter ondersteuning van een verhaal. Cijfers zijn verraderlijk, omdat ze van betekenis kunnen veranderen als de context verandert. We waren allebei niet van ons stuk te brengen: beiden overtuigd van ons gelijk, en belangrijker: overtuigd van het ongelijk van de ander.

 

Infographics Conference Netherlands

Deze discussie bleek onverwacht de leidraad van de Infographics Conference Netherlands. In de zeventiende editie van dit evenement legde Nigel Holmes de vinger op de zere plek: Infographics designers zijn onder te verdelen in twee compleet verschillende groepen de Data Visualiser en Infographics Designer.

Binnen het programma bleek deze oude rot in het vak de grootste voorvechter voor de tweede groep, die hij de naam Edited Zebra (infograficus understanda) gaf. Hij nam ons mee door de hoogte- en dieptepunten van zijn lange carrière in infographic design. Om zijn verhaal heen waren presentaties die het nut van infographics onderstreepten: infographics kunnen je helpen met koken,  je weg te vinden in het rechtsysteem, of je leven weer op te pakken na een beroerte.

Rijst met sardines en Tabasco, een recept in een infographic

Data, data en nog eens data

Zijn grootste opponent, de Data-Rich Porcupine (manylinus bewilderus), vond Nigel in Joe Chisman van CleverFranke. Ironisch genoeg begon zijn presentatie met precies het soort dataschema’s waar Nigel Holmes eerder fel tegen van leer had getrokken. CleverFranke liet zien indrukwekkend veel data te kunnen verzamelen, analyseren en verwerken. Ze wisten me er soms zelfs bijna van te overtuigen dat data alleen ook verhalen kan vertellen.

Deze visie vond medestanders in presentaties van Antonie Berkel van Scisports, die data zien als de toekomst van voetbalscouting, Jon Wile van ACBJ, die datagraphics gebruiken om nieuws tot leven te brengen en Ruben Pater en Stephan Ockhuijsen, die data gebruiken om het politieke klimaat de broodnodige nuance terug te geven.

Alle activiteiten van een voetballer zichtbaar gemaakt in een infographic

Maar wie heeft er nu gelijk?

Als we uit mogen gaan van de prijsuitreiking is dit het uur van techniek van de data visualisers. Door slim gebruik te maken van verschillende disciplines en nieuwe technieken gebeuren daar nu de vernieuwende dingen. Maar blijven de schrijvers en de dromers niet altijd wat achter in techniek? Het is slechts een kwestie van tijd voor ook zij de nieuwe mogelijkheden gaan gebruiken voor hun verhalen. Dan kan de strijd opnieuw oplaaien, en zullen we nog wel eens zien wie er gelijk heeft!