Art Rotterdam ‘The fair to discover young art’ aan de Maas

9-12 februari 2017
locatie: Van Nellefabriek Rotterdam

Ok, het is niet heel goedkoop en ok, we moesten even wachten tot we konden parkeren, maar al met al was het weer helemaal de moeite waard. We zijn weer volop geinspireerd. Omdat het lastig focussen is met een kind van bijna 2 was de strategie dit jaar ‘kijken wat je kijken kan’ voor het kind weer wegrent of kunstobjecten als speelmateriaal gebruikt, maar de beste manier om art rotterdam te beleven is toch altijd met in elk geval de ‘intentie om iets te kopen’. En je met die illusie (of niet) net wat meer te verdiepen in de werken an sich.

Ondanks de snelheid en afleiding zijn er ook dit jaar wel degelijk nieuwe talenten, jonge galeriehouders, betaalbare kunstwerken, bizarre performances die indruk hebben gemaakt. Hieronder 4 must-see’s achteraf.

‘Soft series’ van Joyce Overheul (visual artist)

Als onderdeel van de Soft-serie maakte kunstenares Joyce Overheul met de hand genaaide satijnen objecten. Vlezig roze, zacht en heerlijk nutteloos.

Boksbeugels, gevuld met touw, om de knokkels vorm te kunnen geven; Een satijnen replica van een Heckler & Koch P7 pistool, gevuld met sesamzaadjes en gedroogde lavendel, gewoon om wat geur toe te voegen.

De foto’s zijn tot stand gekomen in samenwerking met Anne Fruytier en gedrukt op aluminium.
Dit werk wordt mogelijk gemaakt met de steun van het Mondriaan Fonds.

Margriet van Breevoort (1990)

The tourist (2016)
The tourist is het nieuwe (hyper)realistische sculptuur van Margiet van Breevoort. Maar dan met een surreeel tintje dat vervreemding oproept bij de aanschouwer. Haar ‘personages’ lijken afkomstig uit een fantasie wereld, het zijn mutanten, waarbij de natuur gemanipuleerd is. Het is een ca 1.60m hoog beeld van een jonge vrouw met sluik haar met een rugzak op haar rug, met twee uit haar voorhoofd stekende horens. Haar ogen puilen uit: ze zijn uitvergroot door middel van een glazen bol met een horizontale iris. Dit vreemde wezen lijkt verloren en niet op zijn plek. Wat doet ze hier? Waar komt ze vandaan? Is het echt?

Onlangs ging een ander werk van haar ‘Homunculus Loxodontus’  (2016) viral. Dit beeld geeft een zittende zeeolifant weer, die zijn handen afwachtend over zijn buik gevouwen heeft. Het beeld werd wereldberoemd en is erg populair in Rusland, waar het liefkozend “de wachtende” genoemd wordt.

‘Stella’ beeldhouwwerk naar de vrouw die McDonalds aanklaagde
Stella Liebeck klaagde McDonald’s aan toen ze in 1992 koffie van de keten knoeide en ernstige brandwonden opliep. Ze won de zaak en kreeg in eerste instantie 2,9 miljoen dollar. Enorme opschudding en hoon volgden. Stella Liebeck werd het gezicht van zogenoemde ‘frivolous lawsuits’ in de VS. Het leidde tot grappen van talkshowpresentatoren. Helaas helaas, ik kan niet meer achterhalen wie de maker is!

Projecties: Het videodrieluik ‘The Radiance of Sensible Heat (02) van Semâ Bekirovic
Projecties, de videosectie met hoogstaande, internationale videokunst van Art Rotterdam, was ook de moeite waard om te bezoeken. Het beslaat een zaal met 13 grote videowerken.

Een van de beste werken is van Semâ Bekirovic. Het videodrieluik ‘The Radiance of Sensible Heat (02)’ is opgenomen met een warmtegevoelige camera. Bekirovic filmde gipsen afgietsels van klassieke beelden uit de collectie van de Rijksakademie. Telkens als een hand delen van een beeld aftast, wordt het oppervlak van het beeld verwarmd en gloeit het van kleur.

Projecties: Elke Andreas Boon, Me and my sister, 2010
Tot slot een eenvoudig en sterk beeld op loop van Elke Andreas Boon, Me and my sister, 2010 (Annie Gentils Gallery, Antwerp).